i-Pilot Felsökning

En förutsättning för att elmotorn med dess funktioner ska fungera som den ska är att den har en bra och stabil strömkälla.

  • Säkerställ att strömförsörjningen är rätt dimensionerad:

Beroende på storlek på elmotorn och avstånd mellan batteri och elmotor krävs en viss kabelarea för att få ett fungerande och säkert system. Kabelarean som ska användas går att få fram i räknaren på denna sida: Minn Kota – Support. Även snabbkontakt och skarvar skall klara av samma eller högre belastning som kabeln.

  • Kontrollera anslutningar:

Kolla så att alla anslutningar, skarvar & kontakter mellan batteri och elmotor sitter fast ordentligt, kolla också så att anslutningarna är rena och fria från korrosion.

  • Testa batteriet:

Man kan ofta få hjälp att testa batteriet där det är inköpt eller där det går att köpa batterier.

Har man tillgång till en multimeter kan man också mäta spänningen(V), mät spänningen när propellern går i vatten för att se vad spänningen är under belastning. Mät spänningen så nära elmotorn som möjligt, spänningen ska inte falla mer än 10%.

Tänk på att det finns många variabler som kan påverka i-Pilot systemets precision.

  • Förhållandet mellan elmotorns dragkraft och båtens vikt:

För stor dragkraft på en mindre båt kan göra att elmotorn agerar för snabbt medan en elmotor med för liten dragkraft kan göra att elmotorn agerar för långsamt. Detta går till viss del att påverka genom att justera ”Båtskala” i fjärrkontrollen till elmotorn.

  • Vind: Höga vindstyrkor och/eller kraftigt strömmande vatten kan påverka i-Pilot’s noggrannhet.
  • GPS signal: Högre signalstyrka ger högre precision. Allt eftersom spänningen faller vid elmotorn blir GPS:en mindre exakt för att till slut stängas av helt.

Autopilot, det finns två olika lägen för autopiloten.

  • Avancerat läge (standardläget): I detta läge följer elmotorn en serie med ”punkter” längs den kurslinjen motorn var pekad när autopiloten aktiverades. Elmotorn kommer med hjälp av både kompasskurs och GPS position att följa denna linje vilket innebär att den längs vägen kan peka åt olika håll beroende av vind och strömmar.
  • Äldre läge (Legacy): I detta läge används enbart kompasskursen.

i-Pilot och i-Pilot Link Felsökning

Min fjärrkontroll visar ”RF-error”

Detta är ett fel som inte går att åtgärda, fjärrkontrollen måste bytas ut. Kontakta oss eller ett Minn Kota Servicecenter för hjälp

Båten håller sig inte på den utsatta Spot-Lock positionen eller kör för långt/kort när Spot-Lock positionen flyttas.

  1. Säkerställ att spänningsfallet mellan batteriet och elmotorn inte är för stort under belastning och att batteriet är i bra skick.
  2. Kolla bakom propellern efter fiskelina, sjögräs eller liknande.
  3. Säkerställ att GPS signal finns och att det visas minst en stapel i fjärrkontrollen.
  4. Kontrollera att headingsensorn är installerad på ett korrekt sätt och att den är kalibrerad. Se installationsanvisningarna för headingsensorn.
  5. Justera båtskalan i fjärrkontrollen. Om det tar låg tid att komma fram till Spot-Lock positionen, justera upp båtskalan. Om elmotorn kör förbi positionen justera ned båtskalan.

Spot-Lock eller andra i-Pilot/i-Pilot Link funktioner går inte att starta och motorn ger ifrån sig en error signal.

  1. Säkerställ att GPS signal finns, utan det går inte i-Pilot funktionerna att starta. Detta går att se på staplarna i fjärrkontrollen.
  2. GPS styrenheten är spänningsberoende. Säkerställ att spänningsfallet mellan batteriet och elmotorn inte är för stort under belastning och att batteriet är i bra skick.
  3. Många funktioner går inte att utföra när elmotorn är uppfälld.

Spot-Lock eller andra i-Pilot/i-Pilot Link funktioner stänger plötsligt av sig.

  1. Testa att koppla ur fotpedalen, kommandon från fotpedalen åsidosätter andra kommandon.
  2. I-Pilot/i-Pilot Link är spänningskänsliga. Säkerställ att spänningsfallet mellan batteriet och elmotorn inte är för stort under belastning och att batteriet är i bra skick.

Elmotorn gör oregelbundna justeringar/rörelser under Spot-Lock, Autopilot eller iTrack.

  1. Säkerställ att spänningsfallet mellan batteriet och elmotorn inte är för stort under belastning och att batteriet är i bra skick.
  2. Se till så att det inte finns någon annan elektronisk utrustning eller metaller runt huvudet på elmotorn som kan störa ut styrenheten.

Min headingsensor kan inte kalibreras

Headingsensorn måste sitta på en plats där den inte utsätts för magnetiska störningar. Den får inte vara monterad för nära annan elektronisk utrustning eller metaller som kan skapa störningar. Den måste sitta på en platt horisontell yta med pilen på headingsensorn riktad rakt förut, parallellt med kölen